Contact

Nederland heeft meer dan 20.000 accountants- en administratiekantoren van één persoon. En ondanks alle verhalen over 'schaalvoordelen' en automatisering, laten deze dienstverleners zich zeker niet de kaas van het brood eten door de grote kantoren.

Om het fenomeen éénpersoonskantoren beter te begrijpen, hielden we een survey onder deze adviseurs. In dit blog lees je een aantal van de resultaten daaruit.

Acquisitie

Om de context te schetsen: de kantoren die deel namen aan de survey bedienen overwegend zzp-ers en andere micro of kleine ondernemingen. Dat was te verwachten. Waar we onder andere in geïnteresseerd waren is hoe die ze aan die klanten komen. Uitzonderingen daargelaten, geven de meeste kantoren aan dat ze tevreden zijn en helemaal niet op zoek zijn naar meer klanten. Marketing gebeurt dan ook maar mondjesmaat. Zelfs een actuele website wordt soms als overbodige luxe gezien. Uiteraard is af en toe sprake van sponsoring van een lokale sportvereniging maar nieuwe klanten komen toch vaak via mond-tot-mond reclame. Daar vertrouwt men ook in de toekomst op.

Dag en nacht bereikbaar

Wat verder opvalt is de servicegerichtheid. Nou is er natuurlijk geen kantoor, groot of Hoe ben je bereikbaarklein, dat zal zeggen dat ze service niet belangrijk vinden. Dat zal echter verbleken bij het niveau van de éénpitters die volgens de survey resultaten dag en nacht en via elk kanaal bereikbaar zijn voor hun klanten. Sommige respondenten geven zelfs aan dat ze vanwege het matige serviceniveau bij een groter kantoor weg zijn gegaan.

Een nieuwe start, dus nieuwe software!

Qua software lijken de éénpitters het makkelijker te hebben dan de grote kantoren. Geen legacy en dus kiest bijna elke respondent voor een kantoor in de cloud. Wel zo flexibel. Ze laten zich ook niet persé leiden door ervaringen bij eerdere werkgevers, maar kijken naar prijs-kwaliteit verhouding, klantbehoeftes en de mate waarin processen geautomatiseerd kunnen worden.

Vergaren van kennis

We zouden verwachten dat het bijhouden van kennis een uitdaging is als je alleen bent. De brancheverenigingen zoals NOAB en RB vervullen hier een duidelijke rol. Toch is meer dan de helft van de respondenten niet aangesloten bij een dergelijke organisatie. Men kiest dan voor online trainingen of andere vormen van zelfstudie om bij te blijven. De kantoren die wel lid zijn van een branchevereniging halen daar ook vaak hun kennis vandaan.

Alleen is in veel gevallen ook echt alleen

Tegen onze verwachtingen in, wordt er maar weinig samengewerkt. Uiteraard heeft iedereen wel zo'n beetje een back-up voor langdurige afwezigheid geregeld. Maar Wat zijn je ambitiessamenwerkingsverbanden komen nauwelijks voor. Alleen is in veel gevallen ook echt alleen. En een bewuste keuze - 59% van de respondenten wil het graag zo houden en heeft geen behoefte aan personeel of enorme groei-ambities. Tevreden dus!

Keukentafelgesprekken met ondernemers

Bij een deel van de kantoren zijn we telefonisch wat dieper op een aantal onderwerpen ingegaan. We waren namelijk wel benieuwd naar de adviesrol die het éénpersoonskantoor kan vervullen. Uiteraard is elk kantoor uniek, maar alle gesproken kantoren menen dat het bestaansrecht ligt in de keukentafelgesprekken met ondernemers. Persoonlijke en ondernemersdoelen bespreken en kijken hoe je als adviseur bij kunt dragen aan de realisatie daarvan. Gevraagd naar het 'favoriete' advieswerk, kregen we de volgende antwoorden:

  1. Fiscale optimalisatie: van basale investeringsaftrek tot splitsing en samenvoegen van bedrijven.
  2. Professionalisering: bij groeiende ondernemingen een terugkerend thema. Zijn alle overeenkomsten up to date? Zijn processen redelijk geautomatiseerd? Hoe zit het met personeel en arbeidsvoorwaarden? In veel gevallen is dit niet optimaal geregeld en kan de adviseur aardig wat risico's de kop in drukken.
  3. Advies in de persoonlijke sfeer: zorgen dat een testament is geregeld. Of dat alle verzekeringen op orde zijn. Er zijn op belangrijke momenten in het (ondernemers)leven van de klant.
  4. Groei en rendementsverbetering: Bij elke ondernemer is dit een ander verhaal. In de kern gaat het echter om nieuwsgierigheid bij de adviseur. Hoe zit je verdienmodel in elkaar? Waar komen je klanten vandaan? Waarom maak je die kosten? Dit soort gesprekken leiden tot nieuwe inzichten en tot betere rendementen.

Vooral bij de punten 3 en 4 waren respondenten ervan overtuigd dat de persoonlijke relatie en omvang van het kantoor een pré zijn voor de vertrouwensrelatie met de ondernemer. Andere, wellicht minder voor de hand liggende adviesonderwerpen zoals digitalisering, duurzaamheid of human resources waren onder de respondenten niet populair.

Uitdagingen

Ook hebben we de ondernemers bevraagd op wat zij als grootste risico's zien. Als je de thought leaders mag geloven, dan is automatisering het grootste risico. "Binnen enkele jaren bent u weg geautomatiseerd!". De ondernemers in de sector denken daar toch echt anders over. Geen van de kantoren maakte zich zorgen over verdergaande automatisering of zelfs de toetreding van nieuwe spelers in de markt (denk aan banken met boekhoudsoftware). Men is volledig overtuigd, en terecht denken wij, dat de rol als persoonlijk adviseur niet weg is te automatiseren. Dat neemt niet weg dat men wel een aantal andere bedreigingen ziet:

  1. Regelgeving die geldt voor klanten: als éénpersoonskantoor is het haast ondoenlijk om alles bij te houden. De twijfel of je wel alle relevante subsidies, stimuleringsregelingen of verplichtingen voor jouw klanten kent, is bij sommige ondernemers duidelijk aanwezig.
  2. Regelgeving die geldt voor kantoren: hier gaat het niet zozeer om het kennen van de regeltjes maar meer het knagende gevoel dat je het 'nooit goed genoeg doet'. Denk aan onderwerpen als cliënt acceptatie, dossiervoering of het melden van ongebruikelijke transacties.
  3. Aandacht voor klanten: sommige ondernemers gaven duidelijk aan dat ze meer werk hebben dan ze aankunnen (soms hebben ze zelfs een wachtlijst). Dit kan ten koste gaan van de persoonlijke dienstverlening.

De afdronk van alle gesprekken: kleine kantoren bepalen hun eigen tempo en zijn daar op dit moment ook erg tevreden mee. Zolang de persoonlijke relatie met ondernemers kan worden gewaarborgd, is de toekomst zonnig!

We zijn benieuwd of jij je in de uitkomsten kunt vinden of dat je een andere mening bent toegedaan. Wij zouden het dan ook erg leuk vinden als jij je reactie hieronder geeft!

 

Onderwerpen: Algemeen

Joris Joppe

Geschreven door Joris Joppe

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogberichten